بازدید 9839
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۳ دی ماه

منتظر جنگ فراگیر در منطقه باشیم؟ / باز هم بیان عدد شگفت‌انگیز از سوی عبدالملکی/از نشست رییس جمهور تا مردم و انتخابات

ردپاي عامل ركود در كاهش قيمت‌ها، بایدن در دام جنگ؟ افت تحصیلی؛ چالش جدید دانش آموزان ایرانی، اطلاعیه دوم وزارت اطلاعات درباره فاجعه تروریستی کرمان، تل‌آویو در دادگاه لاهه، چالش «بهشت» و «جام جم» جدی شد! نقش لاریجانی در انتخابات اسفند، ماجرای پیام آمریکا به ایران برای مذاکره و یمن و بحران دریای سرخ، از مواردی است که موضوع گزارش های خبری و تحلیلی روزنامه های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۹ 13 January 2024

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز شنبه ۲۳ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که قمار آمریکا در سایه جنگ غزه، بازداشت ۳۵ نفر از پشتیبانان تروریست‌های انتحاری، توقیف یک نفتکش آمریکایی در دریای عمان توسط نیروی دریایی ارتش در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است. هفتمین سالروز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، دیگر موضوعی است که با تیتر و تصویر در تعدادی از روزنامه ها بازتاب داشته است.

 

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:

  

از نشست رييس ‌جمهور تا مردم و انتخابات

علی ربیعی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر از نشست رييس‌جمهور تا مردم و انتخابات نوشت: اين روزها، موضوع انتخابات، ميزان، چرايي مشاركت يا عدم مشاركت مردم، بحث داغ محافل سياسي، اجتماعي و دانشگاهي است.  بالاخره دولت هم با ترتيب دادن نشستي با حضور رييس‌جمهور با فعالان و احزاب سياسي به اين مهم ورود كرد. در اين جلسه، تعدادي از مدعوين به ديرهنگام بودن جلسه (نسبت به نزديكي زمان انتخابات) اشاره كردند.  بیشتر اصلاح‌طلبان حاضر در جلسه، نسبت به دومرحله‌اي شدن ثبت‌نام‌ها اعتراض داشته و خواهان ارايه طرح سه‌فوريتي براي برگشت به وضعيت قبل و انجام ثبت‌نام مجدد شدند كه البته اين پيشنهاد با مخالفت شديد تعدادي از افراد شناخته‌شده احزاب و گروه‌هاي حاكم روبه‌رو شد. هر چند به نظرم مي‌رسد اين روزها، به سبب دو عامل تغييرات ارزش‌هاي سياسي در نسل‌هاي دهه هفتاد به بعد و همچنين فرآيندها و كش‌و‌قوس‌هاي سياسي در داخل كشور، احزاب كاركرد سنتي خود را نداشته و مردم براساس دريافت‌هاي خود در مورد ميزان و شيوه مشاركت تصميم‌گيري مي‌كنند. من نيز براساس نگاهي به سنجش‌ها و برخي مصاحبه‌هاي مطالعاتي با اقشار مختلف مردم، فقدان اميد و يأس موجود در جامعه را به عنوان عامل عدم مشاركت تبيين كردم. تئوري‌هاي انگيزشي به ما آموخته است؛ اميد دستيابي به اهداف، انگيزه فرد براي كنش يا عدم كنش را سبب مي‌شود. همچنين تاكيد كردم: رفتار مشاركتي تابع سه متغير امكان مشاركت، احتمال موفقيت و دريافت نتيجه مثبت شكل مي‌گيرد. 

رفتار مشارکت جویانه =تابع (امکان مشارکت،احتمال موفقیت، پاداش مناسب و نتیجه مثبت) يافته‌ها حاكي از آن است كه جامعه ايران امروز به خصوص نسل‌هاي دهه شصت به بعد، در هر سه متغير كمابيش دچار ترديد و ابهام هستند و در بيشترين گزاره، در متغير سوم «دريافت نتيجه مثبت» اشاره به بن‌بست‌ دستاوردهاي منتخبين پيشين رياست‌جمهوري دارند و در دو متغير اول و دوم، امكان مشاركت و موفقيت، به عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات «۹۸ مجلس» و «۱۴۰۰ رياست‌جمهوري» اشاره و بر تنگ شدن محدوده انتخاب و بي‌فايده بودن مشاركت تاكيد مي‌كنند. اين پديده را مي‌توان بحران مشاركت ناميد. اميد به مشاركت در جامعه ايران به‌شدت كاسته شده است.

 

بدين‌ترتيب مهم‌ترين عامل افزايش مشاركت در اميدآفريني توسط نظام اجرايي و مسوولان انتخاباتي نهفته است كه متاسفانه معمولا به‌ طور غيرمسوولانه‌اي وظيفه‌اي براي حضور گسترده مردم متصور نيستند. بسيار شنيديم از تئوري‌پردازي‌هايي كه وضعيت مطلوب سياسي را در مشاركت اندك ولي كسب نتايج مطلوب مي‌دانستند. حتي نظريه‌اي مبني بر مشاركت بالا، بي‌ثباتي، تنش و ناامني بسيار تئوريزه شد و توهم «يك‌دست‌سازي معادل كارآمدي و ثبات» ملاك عمل برخي‌ها قرار گرفت كه متاسفانه نظريه‌هاي نادرستي از اين قبيل، امنيت و ثبات كشور ما را متاثر ساخت. در نظام‌هاي سياسي كه ثبات و امنيت خود را در حلقه‌هاي جهاني تعريف نمي‌كنند، بدون حضور مردم دچار بي‌ثباتي خواهند شد؛ حتي دولت‌هاي با مشاركت بالا مي‌توانند با قدرت بيشتري در عرصه بين‌الملل ظاهر شوند. از سوي ديگر، در نظام‌هايي شبيه به ايران، صندوق‌هاي راي به مثابه صندوق‌هاي امنيت‌زا عمل مي‌كنند. احساس مردم از برآورده شدن آمال خود در پاي صندوق‌ها و حتي احساس تغييرخواهان اجتماعي و نسلي براي تحقق ديدگاه‌هاي‌شان در پاي صندوق‌ها هم امنيت‌ساز بوده و هم باعث پويايي، نشاط و تحول جامعه مي‌شود. در فرآيند انتخابات پيش‌رو، به ‌طور كلي‌ دولت و نهادهاي حاكميتي به ويژه صدا و سيما بسيار ديرهنگام، آن هم پس از بيانات رهبري به مساله انتخابات پرداختند. تا همين چند روز پيش، انگار نه انگار كه انتخاباتي در پيش‌رو است. اكنون كه قضاوت‌ها و تصميم‌ها براي رفتار راي‌دهندگان در افكار عمومي شكل گرفته، ايجاد تغييرات ذهني بسيار دشوار به نظر مي‌رسد. با اين وصف، چنانچه اعتقادي به صورت گرفتن مشاركت بالا به عنوان تنها مسير حل‌كننده مسائل اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي و الگوي بي‌بديل براي جامعه باثبات همراه با آرامش و حتي به عنوان مانعي در برابر تهديدات خارجي مورد پذيرش قرار دارد، براي انتخابات آتي خصوصا رياست‌جمهوري بايد از هم‌اكنون فهم كرد كه درصد بزرگي از مسووليت افزايش يا كاهش مشاركت در انتخابات، به شيوه مواجهه مسوولان برگزاري انتخابات و مراجع تعيين صلاحيت‌ها مرتبط است. در اين صورت نهادهاي مدني، روشنفكران و فعالان سياسي و اجتماعي و همچنين رسانه‌ها هم مي‌توانند بر بسيج رفتار مشاركت‌جويانه تاثير داشته باشند.

 

 باز هم بیان عدد شگفت‌انگیز از سوی عبدالملکی

روزنامه جهان صنعت در ستون پرسش روز امروز خود نوشت: یکم- ارزیابی کارشناسانه از این خبر عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد که گفته است ۷۲۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شده، چیست؟

دوم- با توجه به کارنامه و سابقه این مقام دولتی که یکی از نخستین وزیران پیاده‌‌شده از قطار دولت سیزدهم است و تخصص‌اش گفتن عددهای شگفتی‌ساز است باید درباره این عدد احتیاط کرد.

در صورتی که میانگین قیمت هر دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم باید معادل ۴/۱۴ میلیارد دلار در این مناطق تقاضای سرمایه‌گذاری شده باشد.

از معاون رییس‌جمهوری پرسش می‌شود این میزان تقاضای سرمایه‌گذاری از سوی چند سرمایه‌گذار تقاضا شده است؟ میانگین تقاضای سرمایه‌گذاری چقدر است؟ شمار طرح‌های سرمایه‌گذاری چند است؟ سرمایه‌گذاران متقاضی در کدام فعالیت‌ها می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند؟ هر منطقه آزاد چقدر تقاضای سرمایه‌گذاری دارد؟

 

منتظر جنگ فراگیر در منطقه باشیم؟

  حامد رحیم ‌پور طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان منتظر جنگ فراگیر در منطقه باشیم؟ نوشت: آمریکایی ها در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و خط قرمز خود مبنی بر جلوگیری از گسترش دایره جنگ غزه و ایجاد بازدارندگی علیه انصارالله، در اقدامی پارادوکسیکال با همکاری انگلستان به یمن حمله کردند. واشنگتن که از گسترش و اقدام علیه منافع خود هراسان است در این حمله تلاش کرد لندن را نیز با خود همراه سازد. در بیانیه بایدن که برای توضیح حمله آمریکا منتشر شد نام چند کشور ازجمله کانادا، استرالیا، هلند و بحرین هم به‌عنوان حامی منتشر شد. این بیانیه پس از حمله به یمن نشان داد که اولا آمریکا با نگرانی زیاد تلاش دارد اقدام خود را به جامعه بین‌المللی منتسب کند تا تبعات اقدام بعدی مقاومت صرفاً دامان این کشور را نگیرد و دوم این که با انجام حمله ساعاتی پس از صدور قطعنامه ضدیمنی ۲۲۷۲ نشانه دهد که قصد دارد ابزار‌های ظالمانه خود در سازمان ملل را فعال و موثر جلوه دهد و مثلا «توان اجماع‌ساز» خود را به رخ بکشد.

نکته، اما این جاست که نوع خبر رسانی علنی و آشکار رسانه‌های غربی نشان از آن داشت که آمریکایی‌ها به دنبال نوعی تهاجم کنترل شده هستند. درواقع با این روش هشدار‌هایی صادر کردند تا نیرو‌های انصارالله از مواضع و تجهیزات فاصله بگیرند و تلفات انسانی به دنبال نداشته باشد. پایگاه هوایی دیلمی صنعا، پایگاه صعده کهلان، مناطق مختلف نظامی که جزو پایگاه‌های قدیمی حدیده بودند و... نیز از جمله اهداف ائتلاف آمریکایی بودند. اهداف کلاسیکی که از زمان اولین مداخله ائتلاف عربی در سال ۲۰۱۵، ده‌ها که نه صد‌ها بار، هدف اصابت قرار گرفته بودند. به عبارتی روی کاغذ، آن‌ها اهداف مهم و حیاتی به نظر می‌رسند، اما واقعیت این است در حالی که ارتش یمن دارای تأسیسات مقاوم در برابر حملات هسته‌ای زیرزمینی و در اعماق کوه‌هاست، این مکان‌ها نمادین هستند و قصد دارند افکار عمومی غربی را متقاعد کنند که ایالات متحده تضعیف نشده است وگرنه یمنی‌ها هرگز دوباره نمی‌روند در مکان‌هایی که قبلا به دلیل ضعف پدافندی زده شده اند، فعالیت کنند. افزون بر این که بین حمله آمریکا به سه قایق و شهادت ۱۰ رزمنده یمنی و پاسخ موشکی و پهپادی ارتش یمن به آمریکا حدود ۱۰ روز فاصله بود؛ تاخیر فوق، ناشی از آماده‌سازی ارتش و کمیته‌های مردمی برای بازاستقرار پدافندی و آفندی بود.  

به عبارتی تصمیم حمله همان روز اول و حتی قبل از آن گرفته شده بود، اما در صنعا همه می‌دانستند این پاسخ اولیه، شروع تنشی جدید خواهد بود. در سحرگاه جمعه نیز درمقابل حملات هوایی آمریکا و انگلیس، آن چه رخ داد شامل حمله ترکیبی موشکی - پهپادی یمنی‌ها به ناو هواپیمابر آیزنهاور و ناوشکن‌های گراولی، میسون و لابون بوده است. شناختی که از یمنی‌ها وجود دارد حاکی از آن است که آن‌ها پا پس نخواهند کشید. تداوم ضربه زدن به ترانزیت به مبداء و مقصد سرزمین‌های اشغالی و حتی پاسخ متقابل به ناوگان رزمی دریایی آمریکا و انگلیس از انصارا... انتظار می‌رود و این مسئله برآورد مراحل بعدی درگیری را دشوار می‌کند و تا حد زیادی وابسته به برنامه طرف غربی در ادامه نزاع مستقیم با یمن است. حالا اگر ایالات متحده به ضد حملات انصار ا... با حمله پاسخ دهد و بگوید که ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم و دوباره بخواهند واقعا وارد یک نبرد استهلاکی شوند آن گاه جنگی فراگیر دنیا را فرا خواهد گرفت.

نکته مهم دیگر این که تاکنون تهدید‌های آمریکا علیه انصارالله برای جلوگیری از هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی فایده‌ای نداشته و یمن اغلب معادلات بازدارندگی آمریکا در منطقه غرب آسیا را نادیده گرفته است. حوادث ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که یمن معادله‌ای دشوار برای غرب است. از زمان ورود یمن به جنگ، غربی‌ها دریافته اند که «موضوع وحدت عرصه‌ها» از جنبه نظری فراتر رفته و وارد عرصه عمل شده است؛ بنابراین آمریکا و متحدانش به‌خوبی می‌دانند که با هر نوع تبادل آتش بین آمریکا و نیرو‌های یمنی، وضعیت منطقه می‌تواند از کنترل خارج شود. افزون بر این که تا پیش از این آمریکا  که به دلیل حمایت از صهیونیست‌ها در غزه تصویرش نابود شده بود، قرار بود با عقب‌نشینی رژیم از غزه و بازگشایی یک گذرگاه، این تصویر بهبود یابد و حالا با بن‌بست در غزه، تهاجم به یمن هم به کارنامه سیاه بایدن افزوده شده و آتش خشم ملت‌های منطقه و جهان دامن آمریکا و انگلیس را خواهد گرفت. اکنون یکی از گزینه‌های قوی یمن برای هر پاسخی، توقیف و هدف قرار دادن نفتکش‌ها و کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ از هر مبدا و مقصدی است. آیا غرب و به خصوص آمریکا توانایی پذیرش تبعات اقتصادی این مسئله را دارد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۵
فعلا که شاهد اخراج فراگیر گاوچران ها در خاور میانه هستیم از افغانستان گورشان را گم کردند ظرف مدت کوتاهی از عراق هم کامل اخراج خواهند شد بعدش هم نوبت به سوریه می‌رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
دیروز در بعضی از سایتهای داخلی تصویری از دکتر علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه سالهای دور منتشر شد که موجب نگرانی دوستداران ایشان شده است.
لطفاً ایشان یا بستگانشان در این مورد اطلاع رسانی کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
از تلویزیون شنیدی؟
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
این ادعاهایی که کردید با واقعیات روی زمین کاملا متفاوت است

فعلا که امریکا هم در عراق و سوریه هست

و هم در دریای سرخ هم صحنه مقابله با حوتی های یمنی را بدست گرفته است

اگر قرار بود که خواسته ها و آرزوهای شما به واقعیت تبدیل گردد

که سنگ روی سنگ ، بند شدنی نبود !!!؟؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
عاشق ایران خوب درست میگه از افغانستان در رفتن عراق هم از کل عراق چند گوشه فعلا هستن سوریه هم که دارن میزنن توی سرشون به نفعشونه برن خوب چی میگی با واقعیات متفاوته این واقعیات شما چی هست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
یه عمره من به تو دارم میگم رضا افغانی. دیدی اثبات کردی افغان هستی
رضا
| Canada |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
دوست عاشق ایران غربگداها عقده حقارت دارند من اینجا توی تورنتو هم مثالشون را می‌بینم ظرف میشورند و از زندگی داخل ایران که بد است انتقاد می‌کنند گویا الان توی بهشت هستند با شغل های ظرف شوری و پادویی
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
اقا رضای تورنتویی ضد غربگدایان !!!میشه بفرمایید خود جنابعالی با چه هدفی درکانادا تشریف دارید و الان دقیقا مشغول به چه کاری هستید؟؟؟!!!
ضمنا اگر کانادا بد است چرا تشریفتان را نمیبرید ایران؟؟؟!!!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
دکتر ولایتی ۸۰ سالش شده دیگه . این وضعیت با این سن و سال همخوانی داره . دیگه نگرانی چرا ؟!
عبدالملکی بدرستی این ضرب المثل رو به کار گرفته: فریب هرچه بزرگتر باشد ، موفق تر است .
به نظر میرسد در مساله جنگ غزه و حوادث پیرامونی، ما بیشتر با تحلیل واره ها مواجهیم تا تحلیل.

با شیوه ای از تحلیل (تحلیل واره) که حامد رحیم ‌پور دارد، آمریکا همیشه شکست خورده و هیچ وقت پیروزی کسب نکرده. آمریکا بعد از هر شکست و یا در میانه روند رو به شکست کنونی، به سراغ عمل به همان شیوه ی شکست خورده سابق در نقطه ای دیگر از جهان میرود و آنجا هم شکست می خورد و همین روند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
شاید این تحلیل درست باشد و دلیل آن این باشد که آمریکا حداقل از ده سال پیش به صورت محسوس دیگر آن قدرت بلا منازع را ندارد قطعا قدرت آمریکا رو به کاهش است
خیالتان راحت
اگر کل خاورمیانه هم درگیر جنگ شوند
ایران وارد جنگ نخواهد شد امریکا هم همچنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
ولی ممکن است کنترل و انتخاب شرکت یا عدم شرکت در جنگ از عهده ما خارج گردد !؟

البته خدا نکند که چنین گردد ، چون وقوع یک جنگ بزرگ با امریکا، فقط میتواند

کلکسیون بدبختی و عقب مانده گی و مشکلات متعدد
کشور و مردم ما را تکمیل کند !!؟
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
ایران بخاطر تورم و گرانی حمایت مردم را ندارد وارد جنگ نمی‌شود
اما آمریکا شاید با ایران وارد جنگ شود
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
خطاب به اقا مسعود
منافع امریکا ایجاب میکنه که با ایران وارد جنگ نشده و تا بحال هم نشده ومنبعد هم نخواهدشد
همه دنیا می دانند نفتکش توقیف شده امریکایی نبوده، ما همه با هم یکصدا می گوییم امریکایی بوده
باورمان شده
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
اینکار چه دوست داشته باشیم یا نه !!!؟؟
و چه بخواهیم و چه نخواهیم!!!!؟

قطعا از نظر حقوق بین الملل بعنوان راهزنی دریایی محسوب میگردد

و بهترین کار این بود که ما در دادگاههای بین المللی از

امریکا در خصوص مصادره نفت موجود در تانکر مذکور
شکایت می کردیم

و اینگونه اقدامات ، تبعات بسیار بسیار هنگفت و سنگین و خطرناکی دارد

و دقیقا مثل آنست که هر کسی خودش راساً بعنوان

شاکی و قاضی و ضابط قضایی و مامور اجرای حکم عمل کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
مستر حقوق بین‌الملل ملل دان به سوال من جواب بده



چگونه است که دزدی آشکار ارباب گاوچرانت از نفتکش‌های ایرانی دزدی دریایی نیست ولی اقدام متقابل و تلافی جویانه نادرست است ؟


توصیه من به غربگداهایی که مزدور بی جیره و مواجب غرب و گاوچرانها شدن اینه که کمتر
ماهواره ببین


تا اینقدر شستشوی مغزی نشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
نفت متعلق به عراق است تازه ما با عراق به مشکل می خوریم
جنگ، جنگ است و عزت و شرف ما در گرو جنگ!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
جنگی که برای دفاع از آب و خاک و البته مشروع باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
پاشو برو بجنگ انقدر شعار نده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
هر جنگی دو وجهه دارد:
1) آسیب های مادی، معنوی و جانی که به قاطبه مردم وارد می شود.
2) سودآوری برای عده ای که در پشت صحنه حضور دارند. متاسفانه اغلب همین عده هم مشتاق و مشوق بروز جنگ هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
زنده باد کاسب تحریم
بازنشسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
هیچوقتی و در هیچ کجای دنیا ، هیچگونه خیر و برکتی

در هیچ جنگی نبوده و نیست ونخواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
وقتی هرچی ریال داشتی دلار کردی بایدم از این حرفا بزنی
خب، خوشبختانه حتی وطن امروز هم از آمریکایی بودن کشتی کوتاه آمد و جرم آن را صرفاً «سرقت نفت ایران و تحویل آن به آمریکایی ها» عنوان کرد.

فقط یک نکته می ماند. این که آمریکایی ها نفت ما را گرفتند باعث می شوند گرفتن نفت عراق برای ما «صید حلال» به حساب بیاید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
اینکار قطعا اشتباه و خطا بوده است

و شاید بد ترین کاری بوده که میشد انجام داد

و شاید هیچ کشوری به اندازه امریکا از اینکار خوشحال

نشده باشد و بهانه لازم را با دست خود به امریکا دادیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
قطعا این کار درست بوده


در حقوق بین‌الملل به این کار اقدام تلافی جویانه یا اقدام متقابل میگن

کمی به موضوع تخصصی نگاه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
۱۱:۱۶
خوش میاد از اینکه با این سطح سواد صحبت هم میکنید! در حقوق بین الملل؟!! اقدام تلافی جویانه رو در حقوق بین الملل گنجوندی؟
شرط میبندم نه میدونی حقوق بین الملل چیه نه معنی اقدام تلافی جویانه چی هست!
«...هشدارهایی صادر کردند تا نیروهای انصارا... از مواضع و تجهیزات فاصله بگیرند و تلفات انسانی به دنبال نداشته باشد.»

ای آمریکایی های خبیث. کارتان به جایی رسیده که حالا دیگر می خواهید برای گرفتن ژست انسان دوستانه از وارد کردن تلفات خودداری کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
از ترس واکنش انصاراالله این کار رو کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
ناشناس 9:22

نه این که انصار الله انتقام آن ده نفر قبلی را از آمریکا گرفت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
همچین بی تلفات هم نبوده. حداقل، طبق گفته خود حوثی ها،پنج شش نفر از افرادشان کشته شده اند.
در قضیه توقیف این نفتکش ما برنده ایم چون هم نفتمان را پس گرفتیم و هم با آمریکایی خواندن آن کلی حماسه خلق کردیم.

آمریکا هم برنده است، آنها یک سنت هم از آن هفتاد میلیون دلاری که از توقیف نفت ما سود بردند پس نخواهند داد چون این نفتکش به آنها ربطی ندارد.

عراق هم مشکلی ندارد. پول این نفتی را که ما توقیف کرده ایم همراه با خسارت های جنبی آن، آن هم به صورت دولاپهنا، از میلیاردها دلار طلبی که از آنها داریم وصول خواهد کرد.

صاحبان کشتی هم می دانند که ایران نه می تواند این کشتی را نگه دارد، نه بفروشد و نه از آن استفاده کند. هزینه زمان توقیف آن را هم خواهند گرفت.

شکسپیر هم نمی توانست چنین نمایشنامه ای بنویسد که همه طرف ها این قدر راضی باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
احسنت...وایضا بسیاری از اقدامات پرسر وصدای اینچنینی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
فقط تندروهای جبهه پایداری ها و امام صادقی ها و روزنامه هایشان چون چون کیهان و وطن امروز و جوان
وووووو شاد شدند و کف و سوت میزنند!!!؟

و طبق معمول برای پوز دادن به عوام الناس در تریبون ها از ان استفاده میکنند

ولی قطعا هزینه های سنگین مالی و معنوی و سیاسی

آنرا هم از جیب مردم فلکزده ایران پرداخت میگردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
سطح اطلاعات سیاسی مردم مارو ببینن! فاجعه است این کامنت
هیچ فرد عاقل و مبهن‌پرستی از درگیر شدن ایران در جنگ، کشته‌ شدن بیگناهان، و یا بمباران گسترده میهن، خوشحال و شادمان نمیشود. بنابراین باید سعی کنیم قبل از آنکه به مسیری برویم که نباید و نمیخواهیم برویم، مسیر کشور را به هرگونه‌ای شده تغییر داده و از لبه پرتگاه نابودی که بسوی آن بسرعت در حرکتیم دور نماییم. استقلال تعیین سرنوشت خود را باز یابیم، برای آبادانی و شکوفایی کشور تلاش کنیم، و بر اساس منافع ملی و بشری تصمیمات خود را اتخاذ کنیم.
«... آن گاه جنگی فراگیر دنیا را فرا خواهد گرفت.»

اشتباه نکنید دارد در باره رویارویی آمریکا و حوثی های یمن سخن می گوید. به سلامتی برادران یمنی هم به لیست کشورهایی که می توانند جنگ جهانی به پا کنند اضافه شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
تا چند روز دیگر قحطی کمبود و گرسنگی باعث کشتار مردم فلکزده یمن خواهد شد
و دوباره فریادهای اعتراضی مردم یمن و منطقه و جهان پر از سوز و گداز و تشکیل کمپین ها و راهپیمایی برای رسیدگی به گرسنگان جنگ زده یمنی شروع میگردد
آمریکا و غرب منطقه را تحویل ایران می‌دهند و می‌روند
پس از یمن دعوا در دیرالزور است که ترکیه و روس دارن میان
چرا تابناک یا سایر سایت های خبری درباره اون معاون وزیری که تو اخبار هم اعلام کردن بخاطر جذب بی ضابطه از سمتش برکنار شد یه تیتر نزدن احتمالا یا وجود خارجی نداشته یا از نظر سیاسیون اصولا کار درستی نکرده که در سکوت خبری کامل قراردادنش یا اینجور خبرها باعث میشه هرکس دلش خواست از بستگان رو نتونه ببره سره کار دولتی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
در تاریخ ۲۰ دی منتشر کرد
"حمله آمریکا به سه قایق و شهادت ۱۰ رزمنده یمنی و پاسخ موشکی و پهپادی ارتش یمن به آمریکا..."

حوثی ها عجب پاسخ قدرتمندانه ای به کشته شدن ده نفر از اقرادشان دادند. شلیک بیست وچهار پهپاد و موشک به سمت مسیر عبور تعدادی از کشتی های تجاری که همه شان هم در آسمان رهگیری و نابود شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
به سمت ناوهای نظامی
برای این که این دعوای کسالت بار آمریکایی بودن یا یونانی بودن نفتکش توقیف شده، مثل آن قضیه اسرائیلی بودن یا نبودن کشتی های تجاری که حوثی ها می زدند، دوباره در کامنت های تابناک ادامه پیدا نکند پیشنهاد می کنم یونان یکی از ایالت های آمریکا اعلام شود و قضیه تمام شود.
خدا لعنت کنه این شیخ های نادان عرب که پای آمریکا رو به منطقه باز کردن و هر روز شاهد یه مصیبت هستیم
عبد الملکی هم دریک جلسه انتخاباتی هم می گفت نرخ دلار کاری به تحریم ندارد چوری فرمول می داد کسی نمی دانست که راست می گوید اینها بودند که گوشت هفتاد هزار تومان را به هفتصد هزار تومان رسانید نباید به کل در حوزه اجرایی نباشند
همش جنگ جنگ
گویا اقای عبدالملکی زندگی نامه گوبلز نازی را خوانده و پایبند شعار او که می گفته "دروغ هر چه بزرگتر باشد باورپذیرتر خواهد بود ،" گردیده ،، غافل از اینکه زمانه بسیار فرق کرده است . حرفهای عبدالملکی تعجب بر انگیز نیست ، لیکن تعجب از منصوبین عبدالملکی به این پست حساس است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
درسته
چرا همیشه یک طرفه به موضوع نگاه مکنید آخه . با اینکه میخواد بهانه برای جنگ پیدا کنید پارادوکس در رفتار شما هست .
جنگ جز ویرانی سودی برای ایران ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
چاهی که کنده میشود ممکن است برای مردم آاب نداشته باشد اما برای بعضی ها ناااااااان دارد
معمولا دولتی ها آرزوهای خود را انجام یافته اعلام می کنند .
متاسفانه یکی از موتورهای اقتصاد جنگ است. وقتی اقتصاد به رکود می رسد؛ هنگامی که کشورها با مشکلات اجتماعی درونی رو به رو می شوند و توان پپاسخگی به خواسته های مردم را ندارند و هنگامی که در روابط بین الملل به هیچ عنوان نمی توان افکار عمومی را قانع کرد؛ تنها راه حل بروز جنگ است. تا با به هر ریختن نظم کنونی ، نظمی دیگری پایه ریزی شود.
چرا دنبال جنگ هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
چون من یک کاسب تحریم هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
ما دنبال جنگ نیستیم
دشمن دنبال جنگه


ولی وقت جنگ مرد جنگیم
اگر فکر میکنید کشور و مردم تحمل یک جنگ دیگر را دارند، سخت در اشتباهید. با رویه ای که مسئولین در پیش گرفتند در طی این چهل و چهار سال، جنگ بشه مردم دشمن اول مسئولین خواهند بود. هرگز موضوع شبیه زمان جنگ با عراق نخواهد بود.
می گم مثل این که آمریکایی ها امروز دوباره به حوثی ها حمله کردند.

نویسنده روزنامه خراسان نمی خواد تا هنوز زوده، مقاله اش را عوض کنه و این حمله جدید را «پیش بینی» کنه؟
در اخبار صحبت از ناپدید شدن دو نظامی آمریکایی بود. می شود آن را انتقام حوثی ها از نیروهای آمریکایی به حساب آورد.

در آبهای سومالی بوده؟ خب، باشد. برادران سومالیایی هم هم رزم حوثی های یمن به حساب می آیند.

پنجشنبه بوده، قبل از حمله آمریکا به حوثی ها؟ ای، بابا. شما هم که فقط ایراد بگیر.
یا رومی روم یا زنگی زنگ.
بلاتکلیفی و حرف و شعار از همه چی بدتره برايه مسولان یه کشور.
امریکا از فرط استیصال به حوثی ها حمله کرده چون می ترسه وارد جنگ مستقیم با سپاه بشود دست رو حوثی ها بلند کرده گفته زورم به اونا نمی رسه به اینا که می رسه ولی مطمئن باشید شکست دندانشکنانه ای از رزمندگان جان بر کف حوثی خواهد خورد امریکا و انگلیس به هیچ وجه حریف رزمندگان جان بر کف حوثی نمی شوند اشتباه بسیار بزرگ و استراتژیک نمودند و احتمال دارد این اشتباه انها موجب فروپاشی سریع امریکا گردد.
توی منطقه چه خبره ؟!
تصاویری از زنان بدون حجاب در مدینه منتشر شده که جنجال برانگیز شده است. مکه و مدینه تا دوره طولانی حتی با ممنوعیت ورود غیرمسلمانان همراه بود. حالا تصاویر زنان بدون حجاب در مسجد النبی مدینه منوره، بعد از آنکه گفته شده حجاب در مدینه برای رفاه توریست ها لغو شده، مورد توجه قرار گرفته است. منابع خبری سعودی در این زمینه واکنشی نشان نداده‌اند!!!!!!!!!!!!!!
عجیبه واقعا این رفتارها
چرا مسلمانان دیگر اعتراض نمی کنند ؟
مکه و مدینه برای تمام مسلمانان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
شماا دخالت نکن
چند سوال:

1) آیا انصارالله همان حوثی ها هستند یا گروهی مجزا هستند؟
2) چند درصد یمن در دست دولت یمن و چند درصد آن تحت کنترل حوثی ها است؟
3) آیا این درست است که شهر « عدن » در اختیار دولت و شهر «صنعا» در اختیار حوثی ها است؟
4) چرا دولت یمن از حمله آمریکا و انگلیس به یمن حمایت، اما حوثی ها آن را محکوم کردند؟
5) چرا هیچگاه نقشه ای از یمن که نشان دهنده مناطقی که حوثی ها تحت کنترل خود دارند، در رسانه های ایران منتشر نمی شود؟
دروغ خوب کیلومتر ندارد ، میگه بگیم کی به کیه ، یک دفعه باید رفت دفترش و گفت 10 تا از این در خواست ها رابیاور آقای عبدالملکی
یمن باید هرگونه ناو و کشتی نظامی کشورهای غربی را در باب المندب ممنوع کند و اجازه ورود تا چند کیلومتری را ندهد و فقط کشتیهای تجاری حق ورود دارند که البته به مقصد اسرائیل نباشند و فقط اقدام به توقیف آنها کند
همه مصیبت های ما بخاطر حضور نظامی آمریکا است اگر کشورهای خاورمیانه عاقلانه فکر کنند و فعالیت های آنها را فقط محدود به سفارت خانه کنند همه چیز حل می شود
باید مدیریت خاور میانه و خلیج و دریاهای اطراف آن بعهده تیمی از خود منطقه باشد نه آمریکا و انگلیس
این از بی عرضگی کشورهای عربی است که تمام اختیارات خودشان را به دست آنها داده اند
بی غیرتی تا کجا
چرا عرب ها غرب را به عنوان ولی و سرپرست خودشان انتخاب کرده اند
دلم میسوزه برای هفتاد ترفه رای که بلا استفاده دور ریخته خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
فقط بپا یهو شوکه نشی
مانند آن یکی که میگفت برای یک کیلو هندوانه آب تمام جهان نیاز است ، میگن دیگه کی به کیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی